fredag 13 april 2012

Systembolaget vs. Bottle Shops

Läser man svenska bloggar/artiklar/nyheter om öl kommer man förr eller senare läsa om Systembolaget och åsikter om Systembolaget. Jag tänkte i detta inlägg beskriva de för- och nackdelar jag ser med Systembolaget och de "bottle shops" som finns i bland annat Australien.

I Australien köper man öl, vin och sprit hos så kallade "bottle shops". En bottle shop kan vara en väldigt liten butik med ett väldigt litet utbud till jättestora butiker med stort utbud. Det finns egentligen två huvudproblem med bottle shops:
  1. Det finns gott om butiker men ofta har de väldigt tråkigt utbud av öl
  2. Ingen central resurs för att söka efter speciella bryggerier eller öl
Bara för att man hittar en bottle shop så betyder det inte att man hittar några kul öl. De allra flesta har svårt att överleva och Australien är ett land där man köper billig öl i kartong. Det är det som säljer och det är det som butikerna är bra på. Men går man runt lite i kvarteret och har lite tur så kan man hitta en butik som har lite roligt utbud. Ofta är utbudet det samma under en längre tid. 

Problem två är det som stör mig mest. Jag har inget emot att åka en sväng för att hämta roligare öl men hur vet man var de finns och om de finns kvar? De flesta butikerna har enkla hemsidor som ger dig adressen och kanske en försmak på vad som kan tänkas finns i butiken. Inte allt för sällan ouppdaterad.

Systembolaget hemma i Sverige tar in nya öl och försöker byta ut utbudet undan för undan. Dessutom kan man gå in på hemsidan eller använda deras väldigt trevliga iPhone/Android app för att se exakt vilka butiker ölet finns i. Mycket smidigt.

Priset på öl då? Svårt att säga om det är en för eller nackdel i Australien. Det mesta är ganska dyrt och öl är inget undantag. Frågan är om det hade varit billigare eller dyrare med en "Systembolag" här. Svårt att säga.

Systembolaget är kanske inte känt för att vara billigt men jag tycker nog skattebetalarna får rätt mycket service och tjänster för pengarna.

Dessutom försöker Systembolaget inovera när de kan. Till exempel beställning till vilken butik som helst från det lokala sortimentet. Ja, det är kanske inte perfekt från dag ett men det är en riktigt bra steg i rätt riktning. Förhoppningsvis lyssnar de på konstruktiv kritik och gör tjänsten ännu bättre i framtiden.  En tjänst som Australienarna bara kan drömma om..

Vad föredrar jag, Systembolaget eller "bottle shops"? Mja.. jag får nog säga att jag föredrar Systembolaget. Det är för svårt att hitta öl här, specialbutiker som tar in rolig öl är väldigt dyra, bor man i en mindre stad kan det vara extremt svårt att hitta något vettigt öl. Detta gör sig påminnt när man reser runt i Australien och vill ha en god öl i nån mindre stad. Glöm det.. i Sverige hade det funnits ett Systembolag med åtminstonde någon rolig öl iaf.

Tänkte att jag skulle tipsa om de bästa ställena att köpa öl på i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar